


THE SKEPTIC

Volume 45 « No 2. June 25

REPORTS

Skeptics in the Brewery 9
Tim Mendham

Regulation Runaround 10
Ken McLeod

Times Change
Tim Mendham

Gone & Forgotten
Richard Saunders

Restoring Randi
Richard Saunders

Close But No Bent Cigar
Richard Saunders

A Date With the Past
Tony Wheeler et al

ARTICLES

A Load of Rot
University of NSW

The Sickly Obsession
Kat McLeod

Balls!
Barry Williams

Socrates v Flying Saucers
Brian Dunning

A Flare for Magnesium
Sue leraci

Political Cryptid
Garry Dalrymple

Fair Dinkum Truth
Sir Jim R Wallaby

Cold Comfort
Bronwyn Rideout

Arkeology

Alan Towsey

aam»

Editorial 4
Around the Traps 5
Them! 12
Puzzles page 37
Logical Place 44
Word in Your Ear 55
What Goes Around 58
Letters 61
Quotable Quotes 62




hink back to a time of

horrible deprivation, when the
population suffered from a serious
problem of communicating with each
other, when information was in short
supply and was only available after
much effort, and even then the search
often proved fruitless.

Yes, we're talking about the late

1970s, before social media, before the

internet, even before mobile phones. A
time when telephones had dials instead

of buttons, when encyclopedias were
paper-based, and when young people
read something they could hold in
their hands that didn’t make noises.
This sad situation
was particularly painful
for any Australian of a
skeptical bent. Unless,
for some unknown
reason, you had heard
of The Skeptical Inquirer
(launched in the US
in the mid-70s under
the unappealing name
of The Zetetic) or happened to own a
dusty old copy of Martin Gardner’s
Fads and Fallacies in the Name of

Science (1957), you were bereft of food

for your skeptical mind.

“€ Mark Plummer
was known to ring
you at all odd hours
without regard to
time zones.

But then came 1980.

Australian entrepreneur Dick
Smith invited American conjurer
James Randi to Australia to conduct
some tests of water divining. Randi
was co-founder of the Committee for
the Scientific Investigation of Claims
of the Paranormal, the publishers
of Skeptical Inquirer. Smith was a
subscriber. Randi was well-known
as a debunker of Uri Geller’s spoon-
bending tricks, along with a lot of
other woo-ish claims.

After the tests were
completed — and you can
see Richard Saunders'
excellent restoration
of the film made of
the event at tinyurl.
com/RandiAustralia
and read the story of
the restoration in the
article in this issue —
Dick suggested that someone should
set up an organisation in Australia
to handle such things. And lo and
behold several people put their hands
up to take on this important task.

The Victorians obviously got over
the line first, not least thanks to the
enthusiastic and slightly-concerning
liveliness of the fire-brand known

as Mark Plummer, a solicitor in
Melbourne who became president
of the new Australian Skeptics. Dick
was patron of the organisation, and
continues to be so, 45 years later.

(It should be noted here that
some have suggested Mark actually
approached Skeptical Inquirer in
1979 to volunteer to open a group in
Australia, thus preceding the water
divining tests. A moot point for later
researchers.)

MODEST BEGINNINGS

Actually, nothing was modest about
Mark Plummer. He was known to
ring you at all odd hours of the day or
night, without regard for time zones,
suggesting the next great project, and
if you were physically near him, you
might risk being knocked over by his
wild gesticulations. (Sadly, this was a
harbinger of things to come, as many
years later he suffered from Parkinson’s



Disease and presented with some
emotional issues. He died in 2011.)

But that to one side, the first task
of the new group was to launch a
magazine. It was to be the second ever
English-language skeptical magazine
in the world, preceded only by the
Skeptical Inquirer. They called it 7he
Skeptic, which proved to be either very
popular or very obvious and at least
very prescient as almost every other
magazine that was launched around the
world following was called 7he Skeptic,
in local languages of course. (Our
favourite title being £/ Skeptico from
Spain, which sounds like some sort of
Skeptical masked avenger.)

Mark and Vic Skeptics secretary
James Gerrand got to work with some
scissors and paste, literally, to make the
masthead for 7he Skeptic. Strangely,
it looks very similar to the masthead
for The Skeptical Inquirer - the same
font and layout. Cynics might suggest
they just cut off the part that says “al
Inquirer” and stuck it on the page, but
we prefer to believe that it’s just one of
those strange coincidences that Skeptics
always point to when dealing with
apparent correlations and causations.

ISSUENO1

The first issue came out in early
1981 as a four-page tabloid (A3)
size — basically a single A2-sized
sheet of paper folded in half. It was
professionally type-set, a luxury that
was to elude future issues for some
time to come.

It contained stories on the above
divining tests, a local psychic surgeon,
a prediction of Perth being wiped-out
by a giant wave (you might be relieved
though not surprised to know that it
didn’t happen), mass hysteria among
school children, biorhythms and
cricket (introducing a particular sport
that would be pursued many times by
a future editor), as well as a few small
items of interest.

One story that would augur well
for Australian Skeptics’ support of
scientific testing in the future was some
strange ‘honeycomb’ material that
was claimed to be some sort of exotic,
no-doubt extraterrestrial, matter, “the

The Skeptic I June 25

=

first solid evidence for UFOs”
that has perplexed scientists.
Dick Smith organised it to
be tested, and the report was
that it was determined using
standard tests to be fibreglass
or similar, composed of
readily available Earthly
material.

The rest of the issue
was padded out with US-
oriented pieces, including a
guide to issues of Skeptical
Inquirer published to that
date, as well as the aims of
CSICOP.

One other item
announced the launch of
the Golden Bent Spoon,
with individual categories
covering academic,
funding, performance
(“psychics”), media,
and politics. (Those
categories were later
combined into one
annual Spoon award.)

Interestingly, in that first issue
there was no discussion of topics that
would become central to Skeptical
activities later - anti-vaccination and
quack medicine such as chiropractic,
homeopathy, naturopathy, iridology,
etc. These issues existed, of course, but

at the time it looked

like the more ludicrous and visually

horrifying practice of psychic ‘surgery’

had a higher place in Skeptics’ hearts.
The editor, though uncredited, was

Mark Plummer.

Subscription was $2 per year, and




— QALY History

Times Change

Continued...

(perhaps to the dismay of current-day
collectors, who know that hard copies
of the first issue are exceedingly rare
these days) bulk copies of issue #1
could be purchased for $5 for one
hundred copies, including postage!

LATER ISSUES, PAGES AND PEOPLE
Issue number 2 moved down to

a more manageable A4 size with

16 pages. The font was a typical
typewriter style, though it must have
used a more advanced machine — an
IBM Selectric? - as it was justified text
(full-column width). The typesetting
was likely pasted into place manually
(old hands will fondly remember the
glue paste Gumbo, which definitely
made your hands feel old).

The lead stories were on
transcendental meditation
practitioners who could levitate (they
couldn’t) and an opinion piece on
science teaching (it wasn’t working).
The rest was made up of shorter items
covering a wide range of topics.

Issue number 3 — there were only
three in that first year — was the first
in which Mark was credited as editor.
He was subsequently uncredited in
the sixth and seventh issues (Volume
2 Nos 3 and 4) and back again in vol
3 no 1. Likewise for typesetting by
James Gerrand.

Size of the issues was also variable
- Vol 2 No 4 was 20 pages; Vol 3 No
3 16 pages; Vol 3 No 4 24 pages; and
Vol 4 No 2 was 28 pages. At this latter
stage subscriptions for
the now-firmly quarterly
publication were $8 a
year.

(So that you can keep
track of which year
an issue appears, it’s a
handy aspect of volume
numbers for 7he Skeptic
that they align with the
year number, so volume
1is 1981, volume 2 is
1982, volume 45 is 2025.)

From Vol 3 No 2, science student
Janet de Silva was editor. She went

¢ Barry Williiams
became editor as
stand-in for one issue
only, and remained
in that position for
the next 18 years.

on to be a journalist with the Fairfax

group.

Vol 5, No 1 was a massive 36 pages.

With Vol 5 No 4, Anne Tuohy, a
pharmacist, became
editor. It might have

been Vol 5 No 3,

but the crediting of

editorial crew was still

a bit hit and miss. It

also might have been

with psychologist

Patricia Brown,

33 although she isn’t
credited on the issue.
Another mystery for

the researchers.

During 1985, the NSW Skeptics
held the first National Convention.

It was a huge success — so big, that

Mark Plummer left the country. (Just

joking.) Mark was invited to take up a

leading position with CSICOP, which

left a noticeable gap in the Skeptical
structure in Australia. The following
year, the notional 'head office' — even
though there isn’t any such thing, at
least formally - moved to Sydney. The
magazine following in late 1986.
Thus, with issue Vol 6: No 4,

yours truly, Tim Mendham, took

over the editor’s mantle, and thanks

to an early crowd-funding call, the

Skeptics entered the world of desktop



The Skeptic I June 25

=

publishing with a newly purchased
Mac computer and PageMaker for
production. Old hands with fond
memories of Mac Pluses who moved
up from Gumbo might remember the
little bomb symbol that used to pop
up far too readily to indicate that the
computer had got bored and decided
to crash, thus forcing the tyro desktop
publisher to start again. At least the
computer only required kilobytes for
programs and storage, both on floppy
disks.

The magazine at this stage was
printed based on Z-fold dot-
matrix printouts taken to a very
accommodating printer, who remained
a key supplier for 7he Skeptic for the

next 35 years.

A major upgrade was made to the
appearance of the magazine with Vol
8 No 1, when it went colour! Actually,
to be honest, it was just the cover in
colour and that was because it was
printed on coloured paper. But it was
a start.

I continued as editor until Vol 10
No 1, when pressures of work and real
life forced me to relinquish the post.
Barry Williams, at that stage president
of Australian Skeptics, became editor
as stand-in “for one issue only” and he
remained in that position for the next
18 years until he retired as executive
officer and editor at the end of 2008
with issue Vol 28 No 4.

Barry’s first executive decision was
to do away with the coloured paper

cover and use actual coloured ink —
what’s called 2-colour printing, ie
black and a colour of choice, the first
of this new style featuring a fairly
anaemic orange. His later major
executive decision of this nature was
when he standardised on an acid
yellow second colour from Vol 16 No
3.

Simultaneously, he also changed the
masthead. No longer the “similar-to-
Skeptical-Inquirer” font, he plumped
for a typeface that can only be
described as “thin”.

Barry’s design skills and choices
were never cutting edge; he admitted
as much, but he made do.

He did, however, increase the
number of pages in the magazine to

Left to right:
Editors in line
- Mark "The
Levitator"
Plummer, Barry
"No More Mr
Nice Guy"
Williams, and
Tim "We Must
Look Into This"
Mendham.




— QALY History

Times Change

Continued...

a fairly regular 60+ pages, where it
has stayed ever since, thus setting for
himself and later editors the task of
having to fill that many pages.

Karen Stollznow edited issue Vol
29 No 1 and Steve Roberts (helped
by others) edited issue Vol 29 No 2
before Tim Mendham (yes, the same
Tim Mendham from the 1980s) was
appointed editor again in June 2009.
And with that last editorial change, for
the first time 7he Skeptic actually had
a professional graphic designer, with
4-colour covers and a lot more pics.

CONTENT AND CAMPAIGNS
Enough with volume numbers, editors,
and covers.

The most important aspect of
The Skeptic, as for every skeptical
publication, has always been what’s
inside.

As a quarterly magazine, it is not
easy to gazump more frequent press on
a juicy story. Fortunately, as a skeptical
magazine, there’s a lot of topics the
other press aren’t interested to cover.

For instance, 7he Skeptic had
an early piece about the mining
company Zanex, which gave Uri
Geller US$250,000 to “map read”
the location of gold deposits in the
Solomon Islands. Only one party made
any money out of this project.

Other campaigns covered in the
magazine included various psychic
‘stings’ (such as Rob Steiner and James
Randi/Carlos), countering creationism
taught in Queensland science classes,
psychic surgeons, the psychic and
astrology prediction ‘industries’,
universities teaching woo in science
and medical departments, health funds
supporting discredited or unfounded
alt med practices, just to name a few.
Some were small individual campaign,
others grander efforts, such as the
Great Australian Psychic Prediction
Project carried out by Richard

Saunders in association with others.
Many of these were announced
and described in 7he Skeptic. Some
were taken up by other media, but
others, sadly, were ignored. This is not
uncommon, SO it was reassuring that
scams and rip-offs such as these at
least got a run somewhere, even if it
was in a lowly skeptical magazine.
There is hardly a paranormal or
pseudoscientific topic or claim that
has not been covered in the magazine.
Which is why, combined with the
campaigns above, the magazine is
(and will continue to be) such a
great resource for anyone seeking out
information on a claim or individual.
It is extra beneficial that all of
the back issues of the magazine are
readily accessible and searchable on
the Skeptics website, www.skeptics.
com.au. The four most recent issues
are excluded from that offer, offering
exclusivity for subscribers, but even
those will be available soon.
Not all of this content was made up
of original pieces. The magazine has

always regularly reprinted articles and
news items from other publications ...
literally, in some cases. In the early days
a copy-and-paste approach was evident
in the sometimes-dramatic changes in
the layout and type font of reproduced
copy. (One of these was an article
on astrology from a publication this
writer edited throughout the 1980s.)
In other cases, we have republished
items of interest to a general or specific
Australian audience from a wide variety
of sources — other skeptical magazines,
learned journals, university releases, etc.

In some cases, coverage in the
magazine lead to further developments
outside of its pages. One example was
the 1985 publication Creationism —
an Australian Perspective. This book
went through several reprints and
had a major contribution to the
demise of teaching creationism in
schools. You can download a copy
of the fourth revised edition, which
came out in 2001, from tinyurl.com/
Creationismbook.

The magazine also worked in the

\\\\\

Over the years, various books have
been published by Australian
Skeptics.

in 1986 the Vic Skeptics organised
the publication of Creationism: An
Australian Perspective. This was edited
by Queenslanders Martin Bridgstock
and Ken Smith (who were given Life
Memberships for their efforts) and
featured a series of
articles refuting key
creationist claims. It was
written in response to
moves in Queensland
to teach young earth
creationism in high
school science classes.
It proved very popular
and went through four
editions and is still
available online.
1 In response to
%, interestin Uri Geller's

2
///
&

Tue Ofr Cuts

Uy, W,
Z
%,

N\
s

spoon-bending skills, ASI republished a
limited edition of magician Ben Harris’s
Gellerism Revealed, originally published
in 1985. This proved controversial
with magicians who weren’t keen on
revealing tricks of the trade.
In 1989, Canberra Skeptics produced
a small book titled Skeptical, which
gave short 1-2 page commentaries on
various pseudoscientific
and paranormal claims.
Two compendiums
of collections of articles
and news items from
the first ten years
were published, In The
Beginning covering
1981-1985, and Second
Coming covering
1986-2000. These were
followed by CD-ROMs
of the magazine.

%,
“ny,

N
&
.n\\\\\\\




other way, promoting and elaborating
on activities by various special sub-
committees within the Australian
Skeptics group. These include:
women and the paranormal; events
(conventions, skeptics in the pub,
special functions); awards (Bent
Spoon, merit awards); $100,000
challenges; and various specific
investigations.

COMMUNICATING THE MESSAGE

In the early days, the only
communications for most Skeptics

in Australia were the magazine and
occasional dinner meetings and even
fewer conventions. The mass media
rarely covered the Skeptical viewpoint,
and when they did it was often light-
hearted ribbing of these wowsers

and spoil sports. (“Do the Skeptics
really believe in themselves” was a
common refrain.) Those interested in
an alternative to the plethora of woo in
the media had a hard job finding some
fellow non-believers. There wasn’t even
a place where they could “do your own
research”.

At least for the first half of its
existence, The Skeptic was in many
cases the sole local means of giving
interested parties any sort of in-depth
coverage of the skeptical view, in the
face of much credulous coverage of
woo claims by the media — press,
radio, and TV.

The ubiquitous Skeptics in the Pub
events, a key communication feature
of skeptical groups around the world,
didn’t start until the 2000s, with the
first generally agreed to have been
started in London in 1999 by Dr
Scott Campbell, an associate professor
and reader in philosophy at the
University of Nottingham and who
was on the committee of Australian
Skeptics in Sydney during the mid-
90s.

Thus, the magazine served a vital
role in bringing people together and
keeping them informed of the latest
(and some historical) critiques of
the paranormal and pseudoscience,
what skeptics groups in other parts
of the world were doing, and general
discussion of the role and nature of

skepticism in modern society.

In parallel to this, Skeptics across
the nation made special efforts to
approach the media to try to get
them to take the subject seriously.
Gradually this worked — the tone of
their coverage changed, especially
in medical fields, where what were
initially seen as eccentric quacks were
relabelled as dangerous exponents of
misinformation and maltreatment.

The magazine featured hundreds
of contributors,
some writing original
encyclopaedic
dissertations on
particular topics, some
such as Harry Edwards
and Richard Saunders
with numerous
contributions, some
writing opinion pieces
(often in response to
earlier discussions) and
some just contributing the occasional
letter to the editor.

But changing times have meant
changes to editorial content, and to
the very existence of the publication.

The number of authors and letter
writers (and letters) declined over the
years as those prolific correspondents
themselves declined — age being a
major contributing factor. Modern and
younger audiences are not as disposed
to put down in writing their thoughts;
the comments sections of websites and
various social media are their platforms
of choice.

The same applies to subscriptions.

Times are changing for specialist
magazines worldwide, with declining
readership owing to changes in
demographics - traditional readers are
getting older and younger potential
readers prefer more digital and pithy
pursuits. Skeptic magazines around
the world are not immune to these
changes. (Science magazines are in the
same boat — see the “Them” column in
this issue.)

For some years 7he Skeptic
magazine in Australia has seen a
decrease in subscriber numbers that
has meant it has been running at a
loss. The committee has given serious

magazine.

“€ There is hardly

a paranormal or
pseudoscientific
topic that has not
been covered in the

The Skeptic I June 25

=

consideration to alternatives — not an
easy task, especially considering the
long heritage of the magazine (the
second oldest English language Skeptic
magazine in the world).

But it came down to a balance
between costs and benefits, and
sadly we have decided to discontinue
publishing the magazine as a quarterly,
subscription-based print publication,
which is why this is the last edition
of The Skeptic magazine in its current
form.

But 7he Skeptic is
not dead; it will just be
different. We are moving
to a more content-rich
online presence. This will
include a major global
endeavour that will
increase our reach and
99 effectiveness. That format

will include original

content that might have
run in the magazine, but would now
be accessed by anyone, for free. People
who want to contribute content to
that format are more than welcome to
get in touch.

We know that some will be
disappointed not to have that printed
copy of the magazine in their hands. It
has been a part of the global skeptical
community for more than 40 years.
But as the magazine has changed over
the years, with different emphasis,
content, and design, so too will the
nature of its existence.

As the saying goes, those who
ignore history are bound to relive it.
This is especially so with claims of
pseudoscience and the paranormal. As
long as that is the case, the old Skeptic
magazine will survive, even if only as a
resource for future generations.

Long live 7he Skeptic. m

About the author:

Tim Mendham was the
editor and executive officer
for Australian Skeptics for
16 years (plus a bit in the
1980s).












